Klassikerkredsen

I Jesuskirkens klassikerkreds tager vi favntag med de helt store værker. Værker, som har været med til at forme os som de moderne mennesker, vi er. Vi går åndeligt og personligt til værkerne, snarere end filosofisk eller sociologisk. I dialog med hinanden forsøger vi hver især at blive klogere på, hvordan det pågældende værk har betydning for lige netop os og vores forhold til livets uudgrundelige, men stundom gribende og guddommelige, mysterie.

Listen over værker, vi kunne tænke os at læse, er lang, men nogle af de forfattere og bøger, vi gerne vil læse i kredsen, er: Kierkegaards Enten/Eller, Platons Staten, Dantes Den Guddommelige Komedie, Nietzsches Hinsides Godt og Ondt, Eddaerne, Grundtvig og meget andet.

Klassikerkredsen bliver ledet af Max og Lasse, og gruppen mødes mandage i ulige uger fra klokken 18 til 20 i Sognegården. Til hver gang skal vi læse ca. 25 til 50 sider alt efter værkets sværhedsgrad og omfang.

Hvis du er interesseret i at høre mere eller tilmelde dig, er du velkommen til at kontakte Max på .moc.1714211083liamg1714211083@nvar1714211083xam1714211083

Max Ravn og Lasse Andreasen

Datoer

Om Max og Lasse

Max
Jeg er 27 år, fra København og læser filosofi og kommunikation. Ved siden af arbejder jeg som tour manager for et band, leder et samtalebroderskab for personlig udvikling og bor på Nørrebro i en lejlighed fyldt med klassiske malerier. Til daglig skriver jeg mytologisk filosofi, laver musik (bl.a. salmer og popsange), isbader og sigter efter fysisk topform. Jeg interesserer mig meget for mytologi, religion og psykologi og er vild med at læse store, klassiske værker, der indvier mig i virkelighedens dybeste lag. Især elsker jeg at lave psykologisk-mytologiske analyser af mine hverdagsoplevelser og udforske ondskab, heltemoral og skønhed i den litteratur, jeg fordyber mig i.

Lasse
Jeg er oprindeligt fra Sydfyn og bor nu med min kæreste på ydre Nørrebro. Med en baggrund i filosofi og antropologi arbejder jeg som videnskabelig assistent på Aarhus Universitet i København. Her forsker jeg i, hvordan ledere og organisationer fornyer sig. Denne interesse for fornyende overgange går i igen i min udforskning af død og genopstandelse i myter og gamle fortællinger. Jeg er i øjeblikket ved at forfatte en bog om netop dette grundmønster, og om hvordan det stadig er relevant i dag. Fra Dante, Homer og Milton til Nietzsche, Kant og Kierkegaard møder jeg de klassiske værker med denne interesse for øje.