Gravidsamtaler for fædre

Samtaler for dig som skal være far

At blive far er en af de største overgange i livet. Det er en stor omvæltning, som begynder allerede, når de to streger på graviditetstesten viser sig. Som far står du på sidelinjen i ni måneder, mens dit barn vokser i morens mave.

Du undergår en stor mental forandring under graviditeten, hvor et hav af følelser og tanker kommer i spil. Der bliver sat gang i mange forskellige refleksioner, som er vigtige at få sat ord på, fx: Hvilken far vil jeg gerne være? Hvilket forhold vil jeg have til mit barn? Hvad er vigtigt for mig som del af en ny familie? Hvor meget barsel skal jeg tage?

Det er både spørgsmål fra din fortid, nutid og fremtid som vil dukke op, og det kan være rigtig godt at vende tankerne med andre, som også skal være fædre.

Vores næsteforløb starter den 28. februar, og der er kontaktoplysninger for tilmelding og flere praktiske oplysninger nedenfor.

Hvem er jeg som far, og hvem er det lille menneske, som jeg bliver far til?

Tiden under graviditeten er en rigtig gunstig periode til at reflektere over sin egen barndom, sine nuværende relationer, og hvem det lille menneske er, som du bliver far til. Samtidig er du vigtig for din gravide partner, som den, der skaber tryghed, er nærværende og deler glæderne for jeres kommende barn.

Det kræver eftertanke, forståelse og god forberedelse at være i overgangen til at blive far, og det finder du til fædresamtalerne, hvor du er sammen med andre kommende fædre i et fortroligt rum, og hvor der er tid og plads til alt det, som rører sig i dig i overgangen til at blive far.

Samtalerne bliver guidet af teologistuderende og nybagt far, Eskil Avelon Steffensen. Han har i løbet af de sidste tre år faciliteret forskellige mandefællesskaber med henblik på at støtte mænd i at skabe en personlig vision, sætte konstruktive mål og følge dem til dørs.

Forbered dig på at blive far

Samtalerne for fædre er en mental forberedelse til det nye liv som far. Det er åbne, fordomsfrie og fortrolige samtaler i små grupper af kommende fædre, hvor du frit kan tale om alt fra de store spørgsmål i livet til hverdagens problematikker.

Til samtalerne, vil der blive talt om:

• Graviditeten
  • Det ufødte barn
  • Dig som far
  • En ny familie
  • Fødslen
  • Livet med det lille nye barn

Samtalerne for fædre er tilrettelagt i et samarbejde mellem sognepræst Helene Ferslev og forskningschef Henrik Norholt, der forsker i småbørnspsykologi og familiedannelse. Samtalerne tager udgangspunkt i den nyeste psykologiske forskning inden for fædres tilknytning til spædbarnet.

Forløb efterår 2023

Samtalerne foregår i Jesuskirken, Kirkevænget 5A, 2500 Valby. Hver gang fra klokken 17 til 19.

Tilmelding

Det er gratis at deltage, og tilmelding sker til Eskil Avelon Steffensen moc.l1714198371iamg@1714198371nolev1714198371aliks1714198371e1714198371

Få Jesuskirkens nyhedsbrev